Részletek

Numerus
F996
Műfaj
Graduale (Sequentionale)
Kor
s. 15
Könyvtári lelőhely
Pécs, Egyházmegyei Könyvtár
Jelzet
RE 660, olim: D. II. 5 (hordozó)
Anyag
pergamen
Mennyiség
1 csonka fólió, nincs lefejtve
Oldal magassága
334 mm (nem teljes)
Oldal szélessége
480 mm (nem teljes)
Írástükör magassága
263 mm (nem teljes)
Írástükör szélessége
366 mm (teljes)
Oszlopok száma
1
Sorok száma
3 szövegsor, 3 kottasor
Kottaszisztéma magassága
44–45 mm
Írás
gothica textualis
Notáció
cseh notáció
Notáció/megjegyzések
monumentális cseh rombikus notáció, 4 vörös vonal, C-kulcs, kvadrát custos
Hordozó / Szerző, cím
Leonardus Lessius (1554–1623): [De iustitia et iure caeterisque virtutibus cardinalibus: libri 6. Lovanii, ex officina Ioannis Masy, Typ. Iur., 1605.] [12], 731, [54] p., fol.
Hordozó / jelzet
RE 660
Possessor
Residentiae Quinque Ecclesiensis (…); Bibliotheca Facultatis theol. Quinque Ecclesiensis [bélyegzőnyomat, a Pécsi Püspöki Szeminárium Teológia Tanszéki Könyvtárának 1910-es pecsétje].
Tartalom
Sequentia de S. Margaretha: Sacra nunc Margaretha
Származás
Várad, székesegyház
Bibliográfia
Czagány Zsuzsa, „Kyriale és szekvencionále: A váradi kódexcsalád két töredékcsoportjának elemzése”. In: Hende Fanni. Kisdi Klára, Korondi Ágnes (szerk.), „Mestereknek gyengyének." Ünnepi kötet Madas Edit hetvenedik születésnapjára. Budapest: Országos Széchényi Könyvtár, Szent István Társulat, 2020, 443–463
Kapcsolódó források

Képek

Leírás

A töredék 2022 júliusában bukkant föl a Pécsi Egyházmegyei Könyvtár restaurálásra előkészített kötetei között. Köszönjük a könyvtár vezetőjének, Schmelczer-Pohánka Évának, hogy fölhívta figyelmünket a fragmentumra, rendelkezésünkre bocsátotta a róla készült digitális másolatot, valamint azonosította a töredék hordozókönyvét.

A töredék a Váradi kódexcsalád szekvencionáléjából származik. Erre utalnak a fragmentumon fönnmaradt kottaírás egyes elemeinek méretei: az egyedülállóan hatalmas méretű váradi kódexek monumentális cseh rombikus notációjában a szillabikus alapjel, azaz az egy hangot jelölő rombusz alakú punctum magassága 15 mm, teljesen kitölti a vonalközt. Ebből következően a 4 vonalból álló kottaszisztéma teljes magassága 3×15, vagyis 45 mm. Az írástükröt 12 mm széles vörös keretvonal fogja egybe. A váradi eredetelméletet a fragmentum liturgikus-zenei tartalma is megerősíti. A három töredékes szöveg- és kottasorban egy ritka szekvencia, az Antiochiai Szent Margit tiszteletére készült késő középkori Sacra nunc Margaretha torzója maradt fönn. A szekvencia ismeretlen a magyarországi forrásokban (vö. Kovács Andrea közr., A középkori liturgikus költészet magyarországi emlékei. Szekvenciák – kritikai dallamkiadás, Musica Sacra Hungarica 1., Budapest, Argumentum, 2017), ezzel szemben annál gyakrabban jelenik meg a 15-16. századi cseh kódexek tételkészletében. Az Analecta Hymnica kilencedik, a 19. század végén megjelent kötete a darabot még mindössze 5 cseh graduáléból és misszáléból adatolja (Guido Maria Dreves hrsg., Analecta Hymnica Medii Aevi IX, Sequentiae ineditae. Liturgische Prosen des Mittelalters, Leipzig, O. R. Reisland, 1890, 287, 214–215), napjaink korszerű internetes adatbázisaiban, a CANTUSINDEX (http://cantusindex.org/id/ah09287), valamint a CHOBOL (Codicologica et Hymnologica Bohemica Liturgica: http://hymnologica.cz/sequences) jegyzékeiben a szekvencia már 7, illetve 10 forrásadattal szerepel.

Amennyiben a töredék egykor valóban a Váradi szekvencionále lapjának része volt, igazolódna az a korábban óvatosan megfogalmazott véleményünk, mely szerint a váradi kódexcsalád, illetve a bennük rögzített liturgikus énekkészlet egyes fejezetei – jellemzően a kyriále és a szekvencionále – sokkal erőteljesebben hordoznak idegen – cseh – vonásokat, mint a zsolozsma és (talán) a mise alaprétegét magában foglaló antifonále és graduále. Míg az antifonáléban lejegyzett énekanyag, annak liturgikus beosztása, tételválogatása és – feltehetően a központi magyar forrásokétól eltérő – dallamvariánsai megfelelnek a középkori váradi rítusterület egyéb forrásaiban tükröződő helyi hagyománynak, és legföljebb a felszínen, az alapkészlet egységét nem veszélyeztetve tartalmaznak egy-egy rítusidegen elemet (vö. Kovács Andrea ed., Corpus Antiphonalium Officii Ecclesiarum Centralis Europae VII/A, B Transylvania-Várad Temporale, Sanctorale, Budapest, MTA Zenetudományi Intézet – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Kutatócsoport, 2010; Czagány Zsuzsa, Antiphonale Varadinense s. XV, vol. III. Tanulmányok / Essays. Musicalia Danubiana 26/3, Budapest: Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet, 2019, 112, 119–120, 125, 144–148), addig a csupán a töredékekből rekonstruálható Kyriále és Szekvencionále – kevés forrásadatuk ellenére is – jóval változékonyabbnak mutatkoznak (vö. Czagány Zsuzsa, „Kyriale és szekvencionále. A váradi kódexcsalád két töredékcsoportjának elemzése”, in Hende Fanni, Kisdi Klára, Korondi Ágnes szerk., „Mestereknek gyengyének.” Ünnepi kötet Madas Edit hetvenedik születésnapjára, Budapest, 2020, 443–463).

Czagány Zsuzsa

Tartalom

RISM Folio Tempus Dies Hora Műfaj Incipit Tónus Cantus ID Mel. Num.
H-P RE 660 recto (?) Margaretha v. Sequ [Sacra nunc Margaretha 3b. Quae mundi gloria]* ah09287
H-P RE 660 recto (?) Margaretha v. Sequ [Sacra nunc Margaretha] 4a. Blandientibus tyranni crudelis ah09287
H-P RE 660 recto (?) Margaretha v. Sequ [Sacra nunc Margaretha] 4b. Depollicentibus scilicet nuptiis* ah09287