Részletek

Numerus
F034
Műfaj
Antiphonale
Kor
s. 15
Könyvtári lelőhely
Budapest, MTA KIK Kézirattár és Régi Könyvek Gyűjteménye
Jelzet
T 422/6
Anyag
pergamen
Mennyiség
1 teljes fólió, lefejtve
Oldal magassága
497 mm
Oldal szélessége
346 mm
Írástükör magassága
355 mm
Írástükör szélessége
225 mm
Oszlopok száma
1
Sorok száma
7 szövegsor, 7 kottasor
Kottaszisztéma magassága
24 mm
Írás
gothica textualis
Notáció
esztergomi notáció (erdélyi)
Notáció/megjegyzések
4 vékony vörös kottavonal, C-kulcs, F-kulcs, nincs custos. Az esztergomi notáció gotizált, megtört, de régiesen kötött változata, Erdélyre utaló elemekkel.
Hordozó / Szerző, cím
(Coll. 1.) Ioannes Ferrarius Montanus [Johannes Eisermann]: De republica bene instituenda, paraenesis, in qua tam privati, quam qui aliis praesunt, officii sui non sine pietatis studio praestandi, secus atque a philosophis traditum sit, monentur. Basileae, 1556. (Coll. 2.) Siegmund von Herberstein: Rerum Moscoviticarum commentarii. Basileae, [1551]
Hordozó / jelzet
542.991
Possessor
1. Valentini Radecii Gedanensis; 2. az előzéklapon: Ex Bibliotheca Excellentissimi quondam Domini Comitis Adami Teleki de Szék primis mensis 7bris diebus in anno 1793 in tres partes divisa cessit in partem ill[ustrissimae] Dominae Comitissae Mariae Teleki de Szék; tulajdonosi pecsét: G. Telekiek’ könyvtára.
Tartalom
Vincentius cf.
Származás
Magyarország (Erdély)
Bibliográfia
Szendrei Janka, A magyar középkor hangjegyes forrásai, MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1981, F 34; Szigeti Kilián, „Két középkori erdélyi Graduale”, Magyar Könyvszemle 1970/3, 168; Gabriella Gilányi–Adrian Papagagi, „Membra disiecta from a Transylvanian Antiphonal in Budapest and Cluj”, Fragmentology 2 (2019), 5–34; Hende Fanni, „Egy erdélyi antifonále provenienciájának kérdései”, in „Mestereknek gyengyének" Ünnepi kötet Madas Edit hetvenedik születésnapjára. Szerk. Hende Fanni, Kisdi Klára, Korondi Ágnes. Budapest, Országos Széchényi Könyvtár, Szent István Társulat, 2020, 79–91.
Kapcsolódó források

Képek

Leírás

A töredék egykori hordozókönyvének leírását lásd az MTA Könyvtárának online katalógusa (ALEPH) Régi könyvek – Ritka könyvek (RBK) állományában:

http://opac.mtak.hu/F/2YXR2FV8LATI6SB94MSVMVRHFSI4XD7Q654QDV9NP7KC7PT69S-67203?func=full-set-set&set_number=184188&set_entry=000012&format=001

A kolligátumot Kolozsvárott köttették be, valószínűleg a Heltai-nyomdához tartozó könyvkötő műhelyben: a kötéshez az 1560–1570-es években helyben készült nyomtatványok nyomdai íveit használták fel makulatúrának.

Makulatúra: 1. (T 422/1) Antonio Bonfini: Historia inclyti Matthiae Hunnyadis. Kolozsvár, 1565. RMNY 209, 2 darab; 2. (T 422/2) Heltai Gáspár: Disputatio in causa sacrosanctae et semper benedictae Trinitatis. Kolozsvár, 1568. RMNY 256, 13 darab; 3. (T 422/3) Heltai Gáspár: Agenda, az az szentegyhazi chelekedetec, mellyeket követnec közenségesképpen a keresztyéni ministerec es lelkipásztoroc. Kolozsvár, 1559. RMNY 154, 2 darab; 4.(T 422/4) 3 összetartozó csík feltehetően egy 15. századi kelet-magyarországi graduáléból.

További töredékek ugyanebből az anyakódexből: (1) MNL OL F 15 Protocollum No. I. [1629–1638] palliuma, (2–3) Kolozsvári Akadémiai Könyvtár [Biblioteca Academiei Române – Filiala Cluj-Napoca] Régi Magyar Könyvtár-gyűjtemény C 218, C 55090 kötése; (4) MTA KIK Kézirattár és Régi Könyvek Gyűjteménye T 261. Mindezekről lásd: Hende Fanni, „Egy erdélyi antifonále provenienciájának kérdései”, in „Mestereknek gyengyének” Ünnepi kötet Madas Edit hetvenedik születésnapjára. Szerk. Hende Fanni, Kisdi Klára, Korondi Ágnes. Budapest, Országos Széchényi Könyvtár – Szent István Társulat, 2020, 79–91.

A fragmentumon Szent Vince január 22-i zsolozsmájából olvashatók részletek. A matutínum 3. nokturnusában a repetenda (Cuius) az Esztergomban e helyen szereplő Christi miles kezdetű responzóriumra utal. A harmadik responzórium a Gloriosus Dei amicus és annak Felici commercio kezdetű verzusa, majd a töredék tanúsága szerint a laudes első antifonája, az Assumptus ex eculeo következik. Ugyan a kelet-magyarországi hagyományterülethez tartozó Váradi breviáriumból (I-Rvat 8247) – egyedüli forrásként – dokumentálható a teljes Vince-zsolozsma, az nem egyezik a töredéken látottakkal: a matutínum utolsó két responzóriuma ott nem a Christi miles, hanem az Agnosce o Vincenti, majd a Gloriosus Dei athleta. Ismét esztergomi sorrendet látunk tehát a területileg közelebbinek tűnő Váraddal szemben.

A töredékekről felsejlő notációt Szendrei Janka a legkülönlegesebb magyar hangjelzések közé sorolta középkori notációkról szóló munkájában, felismerve kottázásukban a kalligrafikus 14. századi esztergomi notáció jegyeit, ugyanakkor a későbbi keletkezésre utaló tolltechnikát (az alábbi következtetések a teljes töredékcsoportra vonatkoznak). Szendrei ezt a hagyományőrző írást periférikusnak nevezi, és Erdélyt nevezi meg legvalószínűbb keletkezési helyeként, de kellően óvatos a meghatározást illetően (Szendrei Janka, Középkori hangjegyírások Magyarországon, Műhelytanulmányok a magyar zenetörténethez 4, MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1983, 73). Javaslataival egyvbevág, amit a részletesebb zenei paleográfiai analízis során láttunk. A zenei notáció a kifejlett kalligrafikus központi magyar hangjelzéshez képest számos különös, egyedi elemet tartalmaz: az íráskép szellős, széthúzott, mert a tágas kottaszisztémákban a notáció a vastag vonalrajz ellenére szinte elvész, ugyanakkor a vonalak tágasságával nem járt együtt a hangok/neumák méretnövekedése. A notátor igyekszik vastag vonalaival pontosan követni az esztergomi kötött formákat, tehát a notációt nem a kecses vékony tollvonások uralják, mint egykor, a 13–14. század fordulóján Esztergomban, hanem a vastag rusztikus ligatúrák, amelyek ugyanakkor élénk kontrasztot képeznek a kottaszisztémák vékony vonalaival. Mindez a 14. század végétől divatos gótikus tollvágás és írástechnika befolyására utal, amely egyelőre még nem dominál a notációban, hiszen a gótikus tollkezelés ezen kezdeti szintjén a neumákat még nem tagolja és nem nagyítja fel a notátor – szemben azzal, amit a központi magyar notáció ugyanerre a korra jellemző írásmintáinál látunk, vagy akár hasonló periférikus írásnál, pl. a Németújvárott őrzött 14. századi erdélyi antifonále neumaszerkezetei esetében (vö. Gilányi Gabriella, Mozaikok Erdély ismeretlen gregorián hagyományából. Egy Anjou-kori antifonále töredékei Güssingben. Resonemus pariter 1. Műhelytanulmányok a középkori zenetörténethez, szerk. Czagány Zsuzsa, Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet, Budapest, 2019).

A szillabikus alapjel a töredékeken a punctum, amely kétféle lehet: szabályos rombusz alakzat, vagy – többnyire – téglalappá nyújtott jel. Nincs tehát szabványos punctum-alak, ugyanakkor a forma a korabeli Közép-Európában népszerű gotizáló hangjelzések szögletes alapneumájára emlékeztet. A jel sajátságosan, ferdén elfordítva fekszik fel a vonalakra és a vonalközökbe: sok kelet-magyarországinak és erdélyinek titulált forrásban láttuk ugyanazt az elhelyezést. A punctum speciális elhelyezése következtében az egymás alatt sorakozó ferde téglalap alakú hangok, pl. a climacusban vagy a climacust tartalmazó neumaösszetételben lapjukkal kapcsolódnak egymáshoz, illetve a kvadrát notációra emlékeztető módon elfordulnak metszésvonaluk körül: mindez szignifikáns ismérve a hagyományőrző periférikus gregorián írástípusnak a 15. században. A központi magyar gregorián íráshagyománnyal, pl. annak a pálosoknál meghonosodott, 15. századi vastag, kötött és hagyományőrző változatával mutat ugyan némi párhuzamot a kottakép (ott is vastag, kötött ligatúrák őrzik a hagyományt és sok a kottaképben a dupla pont-indítású climacus), de a pálos notációban alapjelként a kottavonalak által keresztülmetszett szabványos rombuszok jellemzők, illetve a lefelé haladó pontsorban ezek csúcsoknál való találkozása minden esetben. A pálos eredetet tehát már ez alapján is elvethetjük.

Fontos provenienciajelző, egyúttal ismét archaikus vonás a fragmentumokon szereplő notációban a vonalasan kötött neumarajz, a kötések és a neumák vízszintes részelemeinek kihangsúlyozása. A töredékek hangjelzése nem a 13–14. századi esztergomi forrásoknál látott kerekded, gördülékeny forma, hanem saját karakterű, szögletesebb, vonalasabb, robusztusabb részelemekből építkező, egyfajta sajátos stilizálásra törekvő altípus (néhány idevágó példa: Szendrei F 174, 337, 586). Némely neuma befutóvonalának rajzában felfedezhető kerekdedség és a vastag-vékony vonalak kontrasztos játéka. A hajszálvékony befutóvonalak „sallangossá” teszik az írást, a vonalak ilyen vastagítása-vékonyítása a punctumban, clivisben, climacusban, porrectusban az írás fontos karakterisztikuma.

Egyes neumákról külön is szót kell ejtenünk. A climacus felső része, „kalapja”, két összeírt, csökevényes punctumból áll (a második punctum az elsőnél is elnagyoltabb rajzú). Az alattuk következő, lapjuknál találkozó, ezért kissé jobbra dőlő szabályosabb punctumok nagyobb méretűek – az erdélyi notáció egyik fő jellegzetességeként emelhető ki a „kalapos” climacus (lásd Szendrei Janka, Középkori hangjegyírások Magyarországon, 63).

Jellegzetesnek találhatjuk a pes rajzát is, amely nem az esztergomi hajlékony „s”-forma, hanem  fordított z-re emlékeztető jel, vagyis rajza nem kerekded, hanem megtört vonalú: ez a pes is a középkori Magyarország keleti írásterületére jellemző variáns. A nagyobb hangközt, pl. tercet lépő pes régiesebb, a jel két végén álló hang nem is teljes punctum: folyamatosabban csatlakozik a domináns, vastag kötővonalhoz.

A scandicus teljesen kötött forma, a vastag rajzot ugyan megtöri a notátor a középső elemnél, de igyekszik kötötten tartani a neumát a régi magyar notációs gyakorlatnak megfelelően: ez még nem a 14. század végi elemekre bomló scandicus, mint a németújvári példáknál, annál régiesebb.

A torculus rajzában a fordított z-alakú pes és egy vastag vonal egységét látjuk: a felül lévő hosszú átkötő elem után a jelet megtöri a scriptor és vastag határozott, függőleges elemet rajzol a végére: ez a függőleges lezárású torculus újabb, erdélyi töredékekhez kapcsolódó jellegzetesség a neumarendszerben. A porrectus jel általában vékony befutóvonallal indul, egy clivis és egy pes összevonásából alakul ki: talán ez a jel őrzi leginkább a korábbi kalligrafikus esztergomi notáció hajlékonyságát.

Konzervatív vonás az ún. oriscus alkalmazása, amely a zöngés mássalhangzók esetén a punctum-változata. Kerekded, arab 9-et rajzoló formája szintén a régi magyar notáció maradványa, hiszen a 15. századra jellemző metzi-német-gótikus-magyar keveréknotációból lassan kikopik.

Egyetlen ligatúrát találtunk, mely az archaikus kottaképben kivételként említhető: a C.55090-es töredéken látható pes subbipunctisnál a notátor nem csak a pest tagolja pontra és vonalas elemre, de a függőleges pontsort is jobbra dönti, éppúgy, mint a kalligrafikus esztergomi notációt felváltó korszerű metzi-német-gótikus-magyar keveréknotáció-típusban, amelyben az írásirányváltás az egyik nagy változtatás a régi rendszerhez képest. Antifonále-töredékünkön a pes subbipunctis a modern forma mellett hagyományosabb alakban is kimutatható, ez a notátor régi és új megoldások közötti hezitálását, kiforratlan, átmeneti írásmodorát tükrözi.

A zenei notáció alapján egy periférikus magyar szkriptórium munkájára gondolhatunk. Erre utal a neumarendszer konzervativizmusa, a szögletes karakterű, megtört, de kötött technikájú, rusztikus vonalvezetés. Egyes jegyek tipikusan erdélyek (pl. szögletes pes, kalapos climacus, lapjuknál találkozó, a vonalra ferdén felfekvő punctumok), amely alapján valószínűnek tűnik, hogy magyar egyházmegyés íráshagyomány keleti/erdélyi típusát őrző kódex maradványaira bukkantunk.

A fragmentumon olvasható dallamváltozatoknál – a liturgikus analízis eredményeit alátámasztva – az esztergomi gregorián hagyománnyal való nagyfokú egyezés tűnt fel. Sajnos az erdély-váradi hagyományt egyedüli fennmaradt hangjelzett kóruskönyvként képviselő Váradi („Zalka”) antifonále, mely maga is töredékes, épp e fragmentumainkon dokumentálható liturgikus részleteknél hiányos, lehetetlenné téve a dallamösszevetést. Megerősödött azonban fontos korábbi tapasztalatunk, mely szerint a Váradi antifonále dallamai Esztergomhoz képest általában az önállóságot tükröző, jelentős egyéni variánsok. A fragmentumainkon látható dallamalakok viszont szorosan kötődnek a magyar főhagyományhoz.

Gilányi Gabriella

Tartalom

RISM Folio Tempus Dies Hora Műfaj Incipit Tónus Cantus ID Mel. Num.
H-Ba T 422/6 recto Vincentius cf. N3 R2 Christi miles pretiosus* 1 006277
H-Ba T 422/6 recto Vincentius cf. N3 R3 Gloriosus Dei amicus Vincentius 1 006785
H-Ba T 422/6 verso Vincentius cf. N3 V3 Felici commercio pro terrenis + GP 1 006785a
H-Ba T 422/6 verso Vincentius cf. L a1 Assumptus ex eculeo* 1 001504 Ant-1394