Részletek

Numerus
F900
Műfaj
graduale
Kor
s. 15
Könyvtári lelőhely
Szombathely, Egyházmegyei Könyvtár, Kézirattár
Jelzet
4. töredék
Anyag
pergamen
Mennyiség
1 csonka fólió, lefejtve
Oldal magassága
382 mm (nem teljes)
Oldal szélessége
231 mm (nem teljes)
Írástükör magassága
337 mm (nem teljes)
Írástükör szélessége
200 mm (nem teljes)
Oszlopok száma
1
Sorok száma
7 szöveg- és kottasor
Kottaszisztéma magassága
30 mm
Írás
gothica textualis
Notáció
metzi-német-magyar gótikus notáció
Notáció/megjegyzések
5 vörös kottavonal, c-kulcs, f-kulcs, custos
Hordozó / Szerző, cím
ismeretlen
Tartalom
Commune vv.
Származás
magyarországi
Bibliográfia
Gilányi Gabriella, „Új Graduale Strigoniense-töredékek”, in Kim Katalin (szerk.), Zenetudományi Dolgozatok 2019–2020. Budapest: Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet, 2021, 29–48; uő., "Közép-európai kódexek és kódexmásolók a 15. századi Felső-Magyarországon kottás töredékek fényében", in Fazekas Gergely – Péteri Lóránt – Vikárius László (szerk.), Zenetörténetek Közép-Európából. Pécs: Kronosz Kiadó, 2024, 57–77; uő., Töredék, kódex, kódexsorozat: egy 15. századi Graduale Strigoniense rekonstrukciója. Resonemus pariter. Műhelytanulmányok a középkori zenetörténethez 4, sorozatszerk. Czagány Zsuzsa, Budapest: HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2025.
Kapcsolódó források

Képek

Leírás

A fragmentum egy 15. századi kódextöredék-csoport tagja, amelynek eddig feltárt és azonosított nyolc darabja egy ma már nem létező, reprezentatív kiállítású esztergomi graduáléhoz tartozott. A levelek zenei notációja és liturgikus tartalma, különösen a F 920 töredék Szent István király ünnepén megjelenő O rex et apostole Stephane alleluiája a kézirat rendeltetési helyeként az esztergomi egyházmegyére utal. A kódex egyes darabjait jelenleg egymástól távoli, budapest, szombathelyi, pécsi gyűjtemények őrzik; a nyolc levél és levélrész az elmúlt évszázadokat könyv- és iratborítókként élte túl. A töredékek kottázása különösen közel áll az Esztergomi Főszékesegyházi Könyvtárban őrzött két antifonále (Ms. I. 3c-d) zenei írásához, amelyek provenienciáját a közelmúltban Nagyszombathoz (Trnava) kapcsoltuk. Az anyakódexről és a mögötte sejthető, nagyrészt töredékek által képviselt forráskörről, illetve nagyszombati műhelyről bővebben lásd: Gilányi Gabriella, A töredéktől a műhelyig: egy 15. századi Graduale Strigoniense rekonstrukciója. Resonemus pariter. Műhelytanulmányok a középkori zenetörténethez 4, szerk. Czagány Zsuzsa, Budapest: HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2025.

Gilányi Gabriella

Tartalom

RISM Folio Tempus Dies Hora Műfaj Incipit Tónus Cantus ID Mel. Num.
H-SY 4. töredék recto Commune vv. Intr Dilexisti iustitiam et odisti* 8 g01380 In-028
H-SY 4. töredék recto Commune vv. Intr-V Eructavit cor meum 8 g01380a In-028
H-SY 4. töredék recto Commune vv. Intr Loquebar de testimoniis tuis 5 g00363 In-096
H-SY 4. töredék recto Commune vv. Intr-V Beati immaculati in via 5 g00363a In-096
H-SY 4. töredék recto Commune vv. Intr Me exspectaverunt peccatores 2 g01373 In-099
H-SY 4. töredék verso Commune vv. Intr-V Beati immaculati in via 2 g01373a In-099
H-SY 4. töredék verso Commune vv. Intr Vultum tuum deprecabuntur 2 g01390 In-171
H-SY 4. töredék verso Commune vv. Intr-V Eructavit cor meum 2 g01390a In-171
H-SY 4. töredék verso Commune vv. Grad Dilexisti iustitiam et odisti* 8 g01366 Gr-036