F902 / GRADUALE s. 15, 1 csonka fólió, Szombathely, Magyar Nemzeti Levéltár Vas Megyei Levéltára, XII. 1. a. 160 borítója

Részletek

Numerus
F902
Műfaj
Graduale
Kor
s. 15
Könyvtári lelőhely
Szombathely, Magyar Nemzeti Levéltár Vas Megyei Levéltára
Jelzet
XII. 1. a. 160 (hordozó)
Anyag
pergamen
Mennyiség
1 csonka fólió, nincs lefejtve
Oldal magassága
325 mm (nem teljes) + 16 mm + 37 mm (visszahajtások)
Oldal szélessége
240 mm + 34 mm + 40 mm (visszahajtások)
Írástükör magassága
325 mm (nem teljes)
Írástükör szélessége
314 mm (teljes)
Oszlopok száma
1
Sorok száma
6 kottasor, 7 szövegsor
Kottaszisztéma magassága
30 mm
Írás
gothica textualis
Notáció
metzi-német-magyar gótikus notáció
Notáció/megjegyzések
5 vörös vonal, c-kulcs, f-kulcs, custos; sortáv 20–22 mm
Hordozó / Szerző, cím
Index Prothocoli Anni 1592
Hordozó / jelzet
XII. 1. a. 160
Tartalom
Feria 6 et Sabbato (Quattuor Temporum) post Dominicam I Quadragesimae
Bibliográfia
Szigeti Kilián, „A magyar középkor zenei emlékei Szombathelyen”, Vasi Szemle 16 (1962/2): 66–67; Gilányi Gabriella, „Esztergomi kódexsorozataink új Graduale Strigoniense-töredékek fényében.” Előadás a Resonemus pariter – Szendrei Janka születésnapja alkalmából rendezett konferencián, MTA BTK ZTI, 2018. november 15. Kézirat.
Kapcsolódó források

Képek

Leírás

Azonos kódexből származó töredékek:

Budapest, Egyetemi Könyvtár, Inc. 260 borítója, rendszerünkben F 722

Szombathely, Egyházmegyei Könyvtár, jelzet nélkül

Szombathely, Egyházmegyei Levéltár 48/E. fasc. 3

Budapest, OSzK, Inc. 387 borítója

 

A töredék ahhoz a graduáléhoz tartozik, amelyből az utóbbi évek intenzív töredékkutatása során összesen öt fólió került elő budapesti és szombathelyi gyűjteményekből. Az egykori kódex feltehetően ugyanabban a – talán nagyszombati – szkriptóriumban készült, mint az esztergomi Főszékesegyházi Könyvtár két antifonále-kötete (ms. I. 3c–d, lásd az F 722 töredék leírását).

A notáció minden részelemre kiterjedő vizsgálatának eredményei megerősítik a fragmentumok összetartozását: közösséget teremt pl. az f-kulcs rajza, amelynek félpunctumát minden esetben pontosan középen metszi a belső keretvonal, de minden méret (szisztémák, vonalközök) is egyezik. A töredékeken látott hangjelzés egyúttal az Esztergomi Antifonálék (Esztergom, Főszékesegyházi Könyvtár, Ms. 3. I.c és 3. I.d) notációjával is rokonítható, de nem lehet konkrét kódexpárokra gondolni, ezt kizárják a szerkesztésbeli különbségek. A „d” antifonále írása egy fokkal merevebb, szabványosabb, ott kilenc sorosak a fóliók, míg a graduáléban a „c” antifonáléhoz hasonlóan 8 sorosak. A „c” kódexben ráadásul cseh neumaszerkezetek (pes, scandicus, kvadrát custos) találhatók, amelyek lényeges különbségnek tűnnek. További analógiákat találtunk Eva Veselovska töredékkatalógusában (http://cantus.sk/); e leleteknél is ugyanerről az iskoláról/szkriptóriumról lehet szó, akkor is, ha mindegyik töredék egyéni vonásokkal is bír. A vizsgálat során az a benyomásunk alakult ki, hogy a szerkezetbeli eltéréseket felülírja az írásképek mélyebben gyökerező kapcsolata: a kották olyan fokú általános egyezést mutatnak, amely alapján biztosra vesszük, hogy a kódexek azonos műhelyből származnak. Jól érzékelhető a párhuzam a neumák megjelenítésében, tagolásának-kötésének módjában, a tollvastagságban, a stilizálás mértékében, az ízlésvilágban. A neumakészlet a kötött elemek fellazulásának tökéletesen megegyező stádiumára, azonos felkészültségű notátorokra utal. Vajon hol lehetett a szkriptórium? Egy felső-magyarországi, soknemzetiségű, gazdag íráskultúrájú egyházi intézményt képzelünk el az írások mögött, amelynek másolói alapvetően ugyanazt a hangjelzést művelték, csak a keverék arányain módosítottak olykor, feltehetően egyéni preferenciáik, iskolázottságuk, származásuk szerint, egyszer cseh, másszor magyar, harmadszor német elemeket hangsúlyozva.

Gilányi Gabriella

Czagány Zsuzsa

Tartalom

RISM Folio Tempus Dies Hora Műfaj Incipit Tónus Cantus ID Mel. Num.
H-SYvml XII. 1. a. 160 recto Quadragesima Feria 6 in QuT post Dom. I Quadragesimae Off Benedic anima mea Domino* 5 g00704
H-SYvml XII. 1. a. 160 recto Quadragesima Feria 6 in QuT post Dom. I Quadragesimae Comm Erubescant et conturbentur* 4 g00705 Co-055
H-SYvml XII. 1. a. 160 recto Quadragesima Sabbato in QuT post Dom. I Quadragesimae Intr Intret oratio mea* 3 g00706 In-078
H-SYvml XII. 1. a. 160 recto Quadragesima Sabbato in QuT post Dom. I Quadragesimae Intr-V Domine Deus salutis meae* 3 g00706a In-078
H-SYvml XII. 1. a. 160 verso Quadragesima Sabbato in QuT post Dom. I Quadragesimae Intr-V Domine Deus salutis meae* (cont.) 3 g00706a In-078
H-SYvml XII. 1. a. 160 verso Quadragesima Sabbato in QuT post Dom. I Quadragesimae Grad Protector noster* g00709 Gr-099
H-SYvml XII. 1. a. 160 verso Quadragesima Sabbato in QuT post Dom. I Quadragesimae H Benedictus es Domine* 7 g00523