Részletek

Numerus
F1072
Műfaj
Antiphonale
Kor
s. 13/in
Könyvtári lelőhely
Budapest, Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet könyvtára, Major Ervin-gyűjtemény
Jelzet
Fond 2/222
Anyag
pergamen
Mennyiség
1 teljes bifólió lefejtve
Oldal magassága
354 mm (teljes)
Oldal szélessége
250 mm (teljes)
Írástükör magassága
262 mm (teljes)
Írástükör szélessége
182 mm (teljes)
Oszlopok száma
1
Sorok száma
11 kottasor, 11 szövegsor
Kottaszisztéma magassága
14 mm
Írás
gothico-rotunda
Notáció
korai kvadrát notáció
Notáció/megjegyzések
guidói vonalszínezés: vörös f-vonal, sárga c-vonal, zöld a-vonal, barna e-vonal. Nincs keretvonalazás, a szisztémák emiatt nem egyforma hosszúak. Liquescens jeleknél a ciszterci notáció megoldásai. C- és F-kulcs, a custos z-alakú (korai közép-francia notáció), sok helyen kikopott.
Hordozó / Szerző, cím
ismeretlen
Hordozó / jelzet
ismeretlen
Possessor
f. 1r: Prothocollum secretum (?) anni 1601; olvashatatlan széljegyzetek
Tartalom
Sabbato per annum, Dominica in Septuagesima, Dominica I Quadragesimae
Származás
ciszterci
Bibliográfia
Szepesi Zsuzsanna, „Major Ervin gyűjteményének kéziratai. 1. közlemény: kottás kéziratok”, in Zenetudományi Dolgozatok 1986. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 1986, 261–300, itt 293

Leírás

Hiánytalan bifólió, gazdag énekanyaggal a pars temporalis (a Vízkereszt utáni évközi idő, Hetvenedvasárnap, Nagyböjt) zsolozsmáinak énekeivel. Notációját Szendrei Janka közép-francia kvadrátírásként határozta meg szakvéleményében, amely az őrzőhelyen, a töredéket tartalmazó borítékhoz mellékelt papírlapon olvasható. Ebben a kottatípusban a hangfejek a vonalrendszer bevezetése után négyszögetessé formálódtak: köztudott, hogy a közép-francia notáció a kvadrát hangjelzés legközvetlenebb előzménye. Az átalakulás az Arezzói Guido-féle szisztéma bevezetése után, a 11. század végén, majd a 12. században már megtörtént, s az így kialakult kvadrát kottaírás terjedt el a római egyház nyugati részén, fokozatosan kiszorítva a régi helybéli notációkat. A töredék hangjelzése tehát koránál fogva akár kvadrát notáció megjelöléssel is illethető, hisz igen nehéz megragadni az átmenetet a közép-francia és a kvadrát típus között.

Valójában nem a kottaírás, hanem a töredék tartalmának elemzése lebbenti fel a fátylat az egykori kódex használói közösségéről. A tételrend ugyanis a legapróbb részleteket illetően is megegyezik a ciszterci antifonálék tartalmával (lásd pl. A-Wn 1799** https://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_2980646&order=1&view=SINGLE, D-KNd 1161 https://digital.dombibliothek-koeln.de/hs/content/zoom/210641). Különösen a matutínum responzóriumainak verzusai árulkodók.

A töredéken látható kottaíráshoz a proveniencia kapcsán még néhány megjegyzést tennénk. A fenti 12–13. századi összehasonlító források ugyanis a ciszterci notációval (egy különleges burgundiai rendi hangjelzéssel) íródtak (nem kvadrát kottával!), amely első pillantásra is felismerhető elegáns és finom vonalvezetéséről, hajlékony elemeiről (pl. a pes ívelt száráról, az s-alakú módosított neumáról, a cephalicusról). Bővebben erről lásd Solutor Marosszéki nyomán Szendrei Janka, „Van-e ciszterci hangjegyírás”, Magyar Zene 23, 1982, 129–137, 130. Az íráshagyomány meglehetősen gyors szétválásának az a magyarázata, hogy míg egyes kolostorokban (francia területről kiindulva pl. Portugáliában) hamar áttértek a korszerű kvadrát írásmódra, másokban az eredeti rendi kottát őrizték meg. Például Közép-Európában, ahol a rend sokáig ragaszkodott speciális burgundiai gyökerű notációjához, s csak annyiban korszerűsített, hogy egyre vastagabb vonalakkal írta (gotizálta) a neumákat. A ciszterciek (és a premontreiek) hangjelzése továbbá egyes közép-európai lokális vonalrendszeres notációk kialakításához (pl. a cseh notációhoz) is mintát nyújtott. Ugyanakkor a rajnai notáció termőterületén a ciszterciek a (szintén főleg francia gyökerű) rajnai notációt adaptálták, évszázadok után is megőrizve annak eredeti, kerekded karakterét. Itáliában pedig a ciszterci notáció olaszos stílusjegyeket olvasztott magába (lásd pl. Morimondo).

Mindezt figyelembe véve a fragmentum ciszterci kottaírását egy, a közép-francia notációterületen (Párizs környékén) működő kolostorban képzeljük el, esetleg mediterrán területen, hiszen a kvadrát notáció elterjedése ott szinte lépésben követte a franciát. Figyelmet érdemel a hangjelzésben tetten érhető néhány ciszterci s-alakú cephalius. Ezek bizonyítják, hogy a bifólión látható kottaírás még nem idomult teljesen a kvadrát notáció 13. század divatjához, azaz a két fólión látható kotta végső soron még rendi kottaírásként azonosítható.

Gilányi Gabriella

Tartalom

RISM Folio Tempus Dies Hora Műfaj Incipit Tónus Cantus ID Mel. Num.
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N1 R3 Velociter exaudi me Domine quia* 8 007820
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N1 V3 Dies mei sicut umbra declinaverunt 8 007820a
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N1 R4 Domine exaudi orationem meam 8 006494
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N1 V4 Et clamor meus ad te 8 006494a
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N2 a1 Alleluia 1 001328
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N2 a2 Visita nos Domine in salutari 8 005471 Ant-8153
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N2 a3 De necessitatibus nostris libera nos 5 002114
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N2 a4 Confitebor Domino nimis 5 001874 Ant-5001
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum N2 W Confitebor Domino nimis 007992
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum L a Benigne fac in bona voluntate 4 001736 Ant-4113
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum L R Auditam fac mihi mane misericordiam 006148
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum L V Quia in te speravi Domine 006148a
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum L W Repleti sumus 008181.1
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum L Ab In viam pacis dirige nos 1 003310
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum I a Vivit Dominus et benedictus Deus 7 005480 Ant-7095
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum III a In domum Domini laetantes ibimus 4 003229 Ant-1381
H-Bami F 2/222 1_recto Tempus per annum Sabbato per annum VI a Benefac Domine bonis et rectis 8 001738 Ant-8150
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum IX a Benedicat tibi Dominus ex Sion 3 205379
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 a1 Custodit Dominus omnes diligentes se 4 002085
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 a2 Laudabo Deum meum in vita 4 003583 Ant-4122
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 a3 Deo nostro iucunda sit laudatio 8 002148 Ant-8134
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 a4 Lauda Ierusalem Dominum 1 003582 Ant-1003
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 R Magnus Dominus noster et magna 007120
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 V Et sapientiae eius non est 007120a
H-Bami F 2/222 1_verso Tempus per annum Sabbato per annum V2 W Vespertina oratio ascendat 008240
H-Bami F 2/222 1_verso Septuagesima Dominica in Septuagesima V R In principio 1 006928
H-Bami F 2/222 1_verso Septuagesima Dominica in Septuagesima V W Vespertina oratio 008240
H-Bami F 2/222 1_verso Septuagesima Dominica in Septuagesima V Am Fratres existimo enim quod non 8 002898
H-Bami F 2/222 1_verso Septuagesima Dominica in Septuagesima N Inv Quoniam Deus magnus Dominus et 7 001124 Ant-7160
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N1 R4 In omnibus exhibeamus nos 1 006920
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N1 V4 Ecce nunc tempus acceptabile 1 006920a
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 a Dominus defensor 1 002404 Ant-1017
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 W Ipse liberavit me de laqueo 008107
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 R1 In ieiunio et fletu orabant 5 006910
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 V1 Inter vestibulum et altare plorabant 5 006910a
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 R2 Abscondite elemosynam in sinu pauperis 8 006012
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 V2 Honora Dominum de tua substantia 8 006012a
H-Bami F 2/222 2_recto Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 R3 Tribularer si nescirem misericordias tuas 8 007778
H-Bami F 2/222 2_verso Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 V3 Et Petrum lacrimantem suscepisti misericors 8 007778a
H-Bami F 2/222 2_verso Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 R4 Scapulis suis obumbrabit tibi Dominus 1 007625
H-Bami F 2/222 2_verso Quadragesima Dominica I Quadragesimae N2 V4 Angelis suis Deus mandavit 1 007625a
H-Bami F 2/222 2_verso Quadragesima Dominica I Quadragesimae N3 a Non in solo pane vivit 5 003920 Ant-1318
H-Bami F 2/222 2_verso Quadragesima Dominica I Quadragesimae N3 W Scapulis suis obumbrabit tibi*
H-Bami F 2/222 2_verso Quadragesima Dominica I Quadragesimae N3 R1 Angelis suis mandavit de te 1 006087