Részletek

Numerus
F796
Műfaj
Psalterium-Hymnarium
Kor
s. 15/1
Könyvtári lelőhely
Budapest, Egyetemi Könyvtár, Kézirat- és Ritkaságtár
Jelzet
Fr. l. m. 255
Anyag
pergamen
Mennyiség
1 csonka fólió lefejtve
Oldal magassága
397 mm (nem teljes)
Oldal szélessége
250 mm (nem teljes)
Írástükör magassága
397 mm (nem teljes)
Írástükör szélessége
250 mm (nem teljes)
Oszlopok száma
1
Sorok száma
Az írástükör felső részéről hiányzik egy teljes kottasor, így ma a rectón 10, a versón 8 sor olvasható; a szövegesen jegyzett himnusz 6 teljes és 3 félsort foglal el a versón.
Írás
gothica textualis
Notáció
késői esztergomi notáció (pálos?)
Notáció/megjegyzések
4 vörös vonal, c-kulcs, f-kulcs; kétféle custos (főírással és utólagosan)
Hordozó / Szerző, cím
„Catalogus reverendorum patrum professorum necnon patrum ac rhetorum fratrum theologorum studii Tyrnaviensis, in quo professorum, patrum ac fratrum studentium nomina ac cognomina continentur, adiectis studii privilegiis et memorabilioribus. Ab anno 1764–1782”
Hordozó / jelzet
Ab 124
Tartalom
Hymni de Nativitate BMV, Michaelis archangeli et Omnium sanctorum
Származás
magyarországi pálos
Bibliográfia
Mezey László, Fragmenta latina codicum in Bibliotheca Universitatis Budapestinensis, Fragmenta codicum in bibliothecis Hungariae I/1, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1983, 210

Képek

Leírás

A fólió három hangjelzett (Ave maris stella, Christe sanctorum, Christe Redemptor omnium) és egy szöveges himnusz (Tibi Christe splendor Patris) töredékeit tartalmazza.

Notációja kiérlelt metzigót-magyar keveréknotáció. A kötötten írt scandicusok és az összetételben is kivétel nélkül kettős punctummal induló climacusok pálos notátort sejtetnek. Ugyancsak pálos eredetre utal, hogy az arányosabb kottakép kedvéért a notátor a punctumokat egy vastagabbra (3 mm), míg az összetételeket vékonyabbra (2 mm) vágott tollal írta. Az összetételek finom formái összefolytak volna, ha azokhoz is a vastagabb tollat használja, míg a punctumok kevésbé markáns nyomot hagytak volna a vékonyabbal írva. Az ilyesféle kottakép létrehozása kétfázisú munkát feltételez: a megvonalazott és szöveggel ellátott pergamenlapra a notátor először a punctumokat írta le, majd tollat cserélve pótolta az összetettebb neumákat. Mivel a bemártott tollból fokozatosan fogyó tinta egyre halványabb színárnyalatot eredményezett, és az írásfolyamat más-más pontján kerültek egymás mellé a kottaelemek a pergamenlapon, a töredéken számos helyen eltér a vékonyabb vonalú neumák színe a punctumokétól. E kétfázisú lejegyzés egyes középkori pálos kézirataink jellemző tulajdonsága (vö. Częstochowai pálos kantuále, Częstochowa, Biblioteka Jasnogórska, R. 583 (I–215); Lepoglavai pálos processzionále borítója, Zagreb, Nacionalna i sveučilišna knjižnica, R 3612 stb.), és a rendhez nem kötődő magyar forrásban még nem azonosítottuk.

A kottás himnuszok minden versszaka notált, és mivel ezt nem indokolja szövegi szabálytalanság (pl. szótagszám-eltérés), emiatt a töredéket egykor tartalmazó teljes himnárium végig kottázott lehetett. E himnárium-típus használata szintén a pálos szerzetesekre jellemző a középkori magyar hagyományon belül.

Szoliva Gábriel

Tartalom

RISM Folio Tempus Dies Hora Műfaj Incipit Tónus Cantus ID Mel. Num.
H-Bu Fr. l. m. 255 recto Nativitas BMV [V] H Ave maris stella* 1 008272 Hy-064
H-Bu Fr. l. m. 255 recto Michael arch. [V] H Christe sanctorum* 8 008279 Hy-007
H-Bu Fr. l. m. 255 verso Michael arch. L H Tibi Christe splendor Patris 008403 Hy-060
H-Bu Fr. l. m. 255 verso Omnes sancti [V] H Christe Redemptor omnium* 1 008276 Hy-061